Masako Ohta & Matthias Lindermayr – "NOZOMI"
squamarecordings.com/release/NOZOMI
Pianist Masako Ohta and trumpet player Matthias Lindermayr are back on Squama with 'NOZOMI', the follow-up to their 2022 debut 'MMMMH'. The Japanese title, which translates to ‘hope’, felt fitting, as the album was conceived during a time of personal loss for Ohta, during and after which music proved itself as a beacon of hope. The music on Nozomi unfolds gently, with Lindermayr’s airy tone and lyrical playing being wrapped in Ohta’s chordal backing that moves from tender to tense and back over the course of the album. While most tunes were written by Lindermayr, the only exception being an interpretation of Ryuichi Sakamoto’s ‘Hibari’, the arrangements are largely improvised, letting the duo’s intuition guide the course and build the form. Solemn slowness has become a signature trait of the Munich-based duo and it makes listening to their new record a healing retreat from the frantic chatter of the present.
Die Pianistin Masako Ohta und der Trompeter Matthias Lindermayr vereinen in ihrem Duo klassische und zeitgenössische Musik mit improvisiertem Jazz. Seit 2019 hat sich ihre musikalische Partnerschaft zu einem intuitiven Projekt entwickelt, das 2023 für den Deutschen Jazzpreis nominiert wurde. Nach dem erfolgreichen Debüt 'Mmmmh' präsentieren sie jetzt ihr neues Album 'NOZOMI' ('Die Hoffnung'), produziert von Martin Brugger im Münchner Squama-Studio. Mit neun neuen Titeln, darunter einer Neuinterpretation von Ryūichi Sakamotos Hibari, erweitert das Duo sein Klangspektrum und entfaltet eine harmonische, nuancierte Klangwelt voller musikalischer Tiefe und Spontanität.
Die Japanerin Masako Ohta ist eine klassische Pianistin mit einem ganz weiten musikalischen Horizont und einer Vorliebe für Experimente. Der Zufall führte sie 2019 bei einer Preisverleihung mit dem renommierten Münchner Jazztrompeter Matthias Lindermayr zusammen. Aus einem spontanen Duo wurde 2022 ein CD-Projekt mit „harmonisch prägnanten Miniaturen, aus denen sich beseelte Improvisationen entwickeln…nur kurze Themen sind festgelegt, alles Weitere ergibt sich aus dem Moment und der Atmosphäre“ (BR). Aus zwei musikalischen Welten entsteht ein Sound mit viel Raum, Intensität, herrlichem Zusammenklang und reizvollen Dissonanzen. Ruhige Klänge und entspannte Tempi bestimmen die Dialoge. Ohta und Lindermayr sind damit für den BR „eine der aufregendsten musikalischen Konstellationen der aktuellen Szene“. (Kallmann Museum)
09. Januar 2025 Single „Ostinato“ + Album Announcement
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Masako Ohta:
The Japanese pianist Masako Ohta, coming from Tokyo, is active in the fields of classical and new music, improvisation, film scoring, and theatre music compositions. Masako Ohta was awarded the Förderpreis für Musik der Landeshauptstadt München 2018/2019. She is intensively involved with poetry, sound and music from Japan, Europe and other cultures and creates intercultural and interdisciplinary projects and concert series. She completed her piano studies at the Toho Gakuen School of Music in Tokyo and at the Hochschule (University) der Künste Berlin with Erich Andreas and György Sebök. She also attended master classes with András Schiff and György Kurtág.
Matthias Lindermayr:
Matthias Lindermayr, coming from a family of musicians (his father is a pianist and his mother teaches early music education), received classical piano lessons as a child; he learned to play the trumpet when he was twelve. He also played electric guitar in rock bands as a teenager. He studied jazz trumpet with Claus Reichstaller at the University of Music and Theatre in Munich, then began composition studies with Gregor Hübner. Tiger Okoshi proved to be an important mentor, with whom he studied at Berklee College of Music in 2014/2015. He continued his studies in 2016 at the Jazz Institute Berlin with John Hollenbeck and Gerard Presencer.